Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Søker Anna Bratsbergs pikenavn og opphav i Norge – gift med Haldor/Halvor Bratsberg i Nord-Amerika

Recommended Posts

Jeg søker hjelp til å finne pikenavn og norsk opphav for Anna Bratsberg, født ca. 1879/1880 i Norge, død 30. juli 1967 i Killam, Alberta, Canada.

Hun var gift med Haldor/Halvor Bratsberg, norsk emigrant født 1875. Familien finnes i Alberta, Canada.

Kjente opplysninger:

• Anna Bratsberg, født ca. 1879/1880 i Norge
  • Død 30.07.1967 i Killam, Alberta
  • Alberta death index: Anna Bratsberg, registration no. 006-316
  • Gift med Haldor/Halvor Bratsberg
  • I Haldors homestead-papirer i Alberta oppgis det at han hadde wife and 2 children hos seg fra 20. mai 1908
  • Familien bodde i området Sullivan Lake / Carmen / Hanna / Castor, Alberta
  • Barna synes å omfatte blant annet Olga, Petra/Petra Louise, Harold og muligens Helma/Thelma/David, men dette må kvalitetssikres
  • I 1931 Census står Anna som født i Norge, immigrert 1908 og naturalisert 1922

Jeg har søkt i FamilySearch, Ancestry og MyHeritage uten å finne sikker vielse eller Annas pikenavn.

Spørsmålet mitt er derfor:

Er det noen som kjenner til kilder som kan vise hvem Anna Bratsberg var før ekteskapet – pikenavn, fødested i Norge eller foreldre?

Særlig er jeg interessert i:

1. vielse mellom Haldor/Halvor Bratsberg og Anna, trolig før mai 1908
  2. fødsels-/dåpsopplysninger for de eldste barna, særlig Olga eller Petra/Petra Louise
  3. Alberta death registration for Anna Bratsberg, død 30.07.1967, Killam, reg.nr. 006-316
  4. eventuelle lokale kilder fra Sullivan Lake / Castor / Coronation / Hanna-området i Alberta

Alle tips mottas med stor takk.

2 timer siden, Roy-Petter Askim skrev:

Hei, takk for innspill. Jeg er imidlertid noe usikker på om det er den rette Anna. Kan det være denne Anna fra Census 1916 du mener? 

Skjermbilde 2026-05-28 kl. 16.12.15.png

Skjermbilde 2026-05-28 kl. 16.14.32.png

3 timer siden, Svein Bjarne Johansen skrev:

Familien bodde i området Sullivan Lake / Carmen / Hanna / Castor, Alberta

Så du mener det var to forskjellige Haldor Bratsberg i samme område (Sullivan Lake, Alberta)? I den forrige tråden din (LENKE) ble det postet et funn fra Find A Grave (LENKE) som du, slik jeg forstår det, avviste. Han var jo også gift med en Anna M. (f. 1879) og hadde sønnen Harold (f. 1915).

2 minutter siden, Svein Bjarne Johansen skrev:

Hei, takk for innspill. Jeg er imidlertid noe usikker på om det er den rette Anna. Kan det være denne Anna fra Census 1916 du mener? 

Skjermbilde 2026-05-28 kl. 16.12.15.png

Skjermbilde 2026-05-28 kl. 16.14.32.png

Hvis denne Haldor Bratsberg er fra Gildeskål og ikke født den 24.10.1875, så er det ikke den riktige Haldor, hvilket jeg tror det er.

1 minutt siden, Egil Johannessen skrev:

Så du mener det var to forskjellige Haldor Bratsberg i samme område (Sullivan Lake, Alberta)? I den forrige tråden din (LENKE) ble det postet et funn fra Find A Grave (LENKE) som du, slik jeg forstår det, avviste. Han var jo også gift med en Anna M. (f. 1879) og hadde sønnen Harold (f. 1915).

Ja, jeg tror det var 2 forskjellige Haldor. Den ene heter Haldor Ludvig/Ludvic, min Haldor Torstensen Bratsberg. Han dro til South Dakota, før han dro til Alberta. Hvis det var min Haldor som dro. 

Haldor Ludvig f. 26.3.1875, døpt 17. mai s.å.(samme f. dato som oppgitt hos FAG) - https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000024483304

Sannsynlig han som emigrerte i 1902 (skulle til North Dakota) - https://www.digitalarkivet.no/view/557/pe00000000143339

8 minutter siden, Svein Bjarne Johansen skrev:

Ja, jeg tror det var 2 forskjellige Haldor. Den ene heter Haldor Ludvig/Ludvic, min Haldor Torstensen Bratsberg. Han dro til South Dakota, før han dro til Alberta. Hvis det var min Haldor som dro. 

Min Haldor emigrerte i 1893.    https://www.digitalarkivet.no/view/557/pe00000000121648

I denne – LENKE – (igjen fra din forrige tråd), som er Alberta, Canada, Homestead Records, 1870–1930 (hentet fra Ancestry), er det nederst på første side oppgitt fødeland, fødested, siste bosted og yrke. Kvaliteten på skanningen er svært dårlig, men etter å ha forbedret bildet noe mener jeg det står: fødeland Norge, fødested “Bodo” (Bodø), siste bosted Crosby, (Divide County) North Dakota, og yrke “farmer”. At han oppgir Bodø som fødested, selv om han egentlig var født i Gildeskål, er forståelig, siden dette var den nærmeste byen i området.

HALDOR - 3.jpg

Endret av Egil Johannessen
9 timer siden, Egil Johannessen skrev:

Sannsynlig han som emigrerte i 1902 (skulle til North Dakota) - https://www.digitalarkivet.no/view/557/pe00000000143339

Haldor (Ludvig) Hansen ankom USA 8. juni 1902. Alderen som er oppgitt, stemmer ikke helt, men det er utvilsomt rett person, siden han reiste med de samme medpassasjerene som på utreisen fra Norge. Lenke FS: https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:23QN-28T?lang=en&cid=fs_copy

Reisemålet var Oakes, North Dakota (ND), og oppført slektning/kontaktperson i USA var onkel Nils Johnson i Glover, ND.

Anna Marie Jacobsen (Adolfsen) reiste ut i 1903, og også hun skulle til Oakes, ND - https://www.digitalarkivet.no/view/557/pe00000000147833

Hennes ankomst - Lenke FS: https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:23FZ-23K?lang=en&cid=fs_copy

Reisemålet var som nevnt Oakes, ND, og oppført slektning/kontaktperson i USA var onkel Nils Johnson i Glover, ND. Det kan dermed se ut til at Haldor Ludvig Hansen Bratsberg og Anna Marie Jacobsen kan ha hatt en felles onkel.

Haldor Bratsberg fikk senere landpatent i Divide County, North Dakota, Township 162 North, Range 96 West.

U.S., General Land Office Records, 1776-2015

Name Haldor Bratsberg
Issue Date 31 Oct 1906
Place Divide, North Dakota, USA
Meridian 5th Pm
Township 162.0n
Range 096.0W
Aliquots SE
Section 029
Record Type Patent

I avisen The Crosby Review (Crosby, Divide County, North Dakota), fredag 25. august 1905, side 12, omtales en bryllupsseremoni. Brudeparet var H. L. H. Bratsberg (H. L. H. står vel da for: Haldor Ludvig Hansen) fra 162-96 (samme sted som i landpatentet) og Anna M. Jacobson fra Oakes. Seremonien fant sted “forrige lørdag kveld”, dvs. 19. august 1905.

Crosby Review, North Dakota, Friday, August 25th, 1905.jpg

Endret av Egil Johannessen

Han er omtalt her som meierist og postbestyrer, men fornavnet er angitt som Haider, og kan vel være en maskinell feiltolking. Fant ikke mer om han under Minnehaha, Sør-Dakota.

During-  the  spring-  of  1899  a  creamery  company  was  organized  in

Highland  under  the  name  of  Highland  Creamery  Stock  Companv.

Its  place  of  business  is  on  the  northeast  quarter  of  section  (».  In

April,  of  this  year,  a  post  office  was  established  at  this  point  called

Hig-hland,  and  Haider  T.  Bratsberg-  was  appointed  postmaster.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.