Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Søger Lars Ottesen Werner f. 1779 Matros i 2 D. 1 M. 54 1805-1810

Recommended Posts

Hej

Jeg har gennem de danske militær arkivet sporet Lars Ottesen Werner f. 1779 i Norge til at have været matros i Norge i perioden 7. november 1805 til 29. maj 1810, hvorefter han bliver afskediget og flytter til Danmark. hvor han fortsætter sin militære karriere. Han skulle have tjent som matros i 2 D. 1 M. 54. Jeg har forsøgt at spore ham i de norske arkivet, men har svært ved at finde de rette arkiver.

Jeg ved desværre ikke mere om hans baggrund end beskrevet.

Er der en venlig sjæl der kan hjælpe mig med at finde ham (formentlig i de militære sjøarkiver)?

Tusind tak for hjælpen

Lina Helenius

Hei!
Jeg ville ikke ha avskrevet kandidaten til @Ivar Moe.
Det er veldig mye ved denne oppføringen som passer med det du skriver.
(Det finnes heller så mange "Lars Ottesen" + "matros" på denne tiden.)
Og siden vi ikke har sett originalkilden, kan det også være feil transkribering m.m.
Siden det står bosted "Trondheim", går det uansett an å sjekke ham ut.
Mulig du kan finne mer om denne mannen i sjømannsrullene fra Trondheim?

Finner ham som gift i København i 1816, men det står dessverre ikke noen navn på far (nr 219).

https://arkivalieronline.rigsarkivet.dk/da/billedviser?bsid=150088#150088,24859979

Endret av Lars Kittilsen
  • Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.