Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Marthe Johansdatter Svensdalen, Samnanger (f. ca. 1785) - mtDNA fra Manger?

Recommended Posts

Jeg søker opphavet til Marthe Johansdr Svensdahlen, som med Ole Andersen Gjerde hadde datteren Marthe til dåpen i Fusa kirke 8.4.1810. Hun er ikke angitt å være født utenfor ekteskap, men presten har angitt fullt navn på mor - det later til å være unntaket heller enn regelen ved ektefødte. En eventuell vielse mellom Marthe og Ole har jeg ikke kunnet finne i prestegjeldet, da kirkeboken har en lakune for kronologiske innførsler i dette tidsrommet.  

Ole er vel ventelig den Olav som nevnes i Samnanger. 1: Soga um bygdi, gardarne og ætterne som sønn av Anders Olavsson Gjerde på husmannsplassen Gjerdneset, døpt 7.10.1786 (trolig Fusa) og konfirmert 26.10.1800 i Fusa kirke som Ole Andersen Gjære, 14 år, fra Samnanger. Ved FT1801 var han 15 år og boende på Gjerde med foreldrene (OBS feil patronym på far). Ifølge bygdeboka for Samnanger ble han skrevet til hærtjeneste 11.8.1810 og utskrevet 5.7.1816. Jeg har ikke noe informasjon om ham etter dette, og har ikke funnet ut når han døde. 

Vedrørende Marthe har jeg ikke funnet noen som umiddelbart passer ved FT1801 eller i bygdeboken. Det finnes en Johannes Larsen på Svensdal ved FT1801, men han virker ikke som en helt tilfredsstillende farskandidat, idet han var hele 64 år i 1801, samt enkemann etter første ekteskap. Datteren Ingeborg bodde på gården og var 40 år, mens en eventuell datter Marthe ville ha vært rundt 15 år dersom hun var jevnaldrende med sin mann Ole. 

Imidlertid har jeg et annet interessant spor, som kanskje betyr at man må lete lenger nordvest enn Samnanger etter Marthes opphav. Hun har mtDNA H3b36, og de to tidligst kjente i samme og mest nærliggende cluster, var fra Manger. Dette var Botilla Jonasdatter Toska (visstnok ca. 1700-1748 ifølge dette treet på Geneanet), og Gjertrud Mikkelsdatter Håland (visstnok 1749-1829 ifølge dette treet på Geneanet). FtDNA anslår fødselsåret for en felles formor til 1782, men 95%-konfidensintervallet er bredt (1364-1993). Det virker altså slik at både Marthe, Botilla og Gjertrud har samme opphav, muligens i Manger, muligens et annet sted i nærheten, en gang på 1600- eller 1700-tallet. 

Er det noen med god kjennskap til Manger som vet om en Marthe Johansdatter som har forsvunnet ut av sognet? Det ser ut til å være noen kandidater ved FT1801. 

Eller er det noen med god kjennskap til mtDNA som synes resonnementet høres feil ut?

Endret av Marius Berg
Endret tittel
  • Marius Berg changed the title to Marthe Johansdatter Svensdalen, Samnanger (f. ca. 1785) - mtDNA fra Manger?

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.