Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

1 time siden, Ola Teige skrev:

Kan det stå "Fredriksen"?

det burde vere "-søn" i tilfellet her - men eg trur ikkje det.

Eg er nokså sikker på "T-" og "-d?ifver"

Det næraste eg kjem er "Tverdrifver"  

Det er eigentleg ein båt utan styring, men også brukt om vrange personar...  https://ordnet.dk/ods/ordbog/Tværdriver

(det kan vere greit å hugse på at det ikkje var meininga at andre skulle lese dette)

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Takk 1
9 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Eg er nokså sikker på "T-" og "-d?ifver"

Det næraste eg kjem er "Tverdrifver"  

Takk! Det finnes mange eksempler på at v skrives på lignende måte, noe som støtter Ivars innspill. Skriften i denne kirkeboken er både tett og skrevet med bred penn.

Da jeg først ble satt på sporet så fant jeg lignende eksempler på v i Pofvel, Halfvor og Ifver. Ordet jeg vil fram til tror jeg derfor er "Tverdrifver", og Jørgen Dragon har nok vært en vrang person. 

image.thumb.png.55aebd09bba5a698f56cc7326a1c6634.png

Endret av Sølvi Løchen
19 minutter siden, Sølvi Løchen skrev:

og Jørgen Dragon har nok vært en vrang person. 

Det er mogeleg at det er å dra det litt for langt ...  (det var dette med minnet om dei døde)

Det kan tenkjast at det ligg ei anna historie bak; t.d. om ein båt som mista styringa/roret  - og så har det vorte hengande som tilnamn til Jørgen.

Men det skal vel ikkje stå noko meir i avskrifta.

18 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Det er mogeleg at det er å dra det litt for langt ...  (det var dette med minnet om dei døde)

Det kan tenkjast at det ligg ei anna historie bak; t.d. om ein båt som mista styringa/roret  - og så har det vorte hengande som tilnamn til Jørgen.

Men det skal vel ikkje stå noko meir i avskrifta.

Du har rett, vi kan ikke vite noe sikkert om mannen som levde for mer enn 300 år siden. Avskriften skal alltid være kildetro, og jeg vil aldri kommentere innholdet. Det er opp til leseren å tolke. 

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.