Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Ekteviet i 1771: Hvor kom Siri Knutsdatter «Tvedte» fra?

Recommended Posts

Etter å ha trolovet seg 6. oktober 1771 giftet ungkaren Iver Jonsen «Leene» og piken Siri Knutsdatter «Tvedte» seg i Oddernes kirke (ved Kristiansand) 21. oktober. Jon Gautsen Hånes (i Randesund) og Lars Hallkjellsen ibid var kausjonister.

https://goto.digitalarkivet.no/kb20070530610488

Paret, som er blant mine aner, etablerte seg noe senere på østre Eigeland, i nærheten av hans farsgård Lene i Å sokn i Lyngdal, Vest-Agder. De fikk to døtre, Anne og Berte Marie.

Siri Knutsdotter døde våren 1800, så i folketellingen 1801 er gårdbruker Ivar Jonsen på østre Eigeland registrert som førstegangs enkemann. Han er da 50 år, og huser sine to ugifte døtre Anna og Berte Marie, henholdsvis 28 og 27 år gamle.

Det jeg søker hjelp til, er å finne ut hvor Siri Knutsdotter kom fra. Hennes alder, som ved begravelsen er oppgitt å være 70 år, er trolig feil, gitt ektemannens alder ett år senere som i så fall måtte bety at hun var nesten to tiår eldre. Dersom alderen først er feil er det langt fra utenkelig at paret var nokså jevngamle. Samtidig kan vi ikke helt avfeie prestens alderangivelse. Det faktum at paret bare ser ut til å ha hatt to barn kan tyde på at døtrene kom sent til verden, helt i enden av Siris fertilitetsperiode.

Siden begge kausjonistene var fra Hånes må det antas at paret i 1771 holdt til på eller i nærheten denne gården som ligger i Randesund, relativt nær nåtidens landemerke Varoddbrua. 

Videre frister det å slutte at Siri Knutsdotter brukte sitt tilnavn «Tvedte» på samme vis som brudgommen brukte farsgården i sitt tilnavn «Leene». Hvis så, kom Siri etter alt å dømme fra en gård Tveide eller Tveite, eventuelt Tveiten eller liknende.

Dermed burde det egentlig ikke være så vanskelig å finne ut av Siris bakgrunn. Det er imidlertid mange gårder i Agder som svarer til skrivemåten «Tvedte» eller liknende. Så langt har jeg funnet følgende navnegårder:

1. Tveide gnr 68 i Hægeland
  2. Tveiden gnr 105 i Sør-Audnedal
  3. Tveide gnr 91/Tveiden gnr 55 i Birkenes (her mangler kirkebøkene frem til 1794)
  4. Tveiten gnr 6 i Herefoss
  5. Tveite gnr 59 i Holt
  6. Tveide gnr 20/Tveiden gnr 33 i Austre Moland
  7. Tveiten i Froland
  8. Tveit i Gjerstad
  9. Tveiti gnr 53 i Valle i A-A.

Dersom ekteparet giftet seg i brudens hjemtrakter, slik tradisjonen ofte var, så kan en peke på Tveide i Hægeland sokn, siden dette avsideliggende soknet tilhørte Oddernes prestegjeld. Også det faktum at kausjonisten Jon Gautsen og hans kone Kristi Jonsdatter var fra nabosoknet Øvrebø (gårdene Sandrip og Engeland) peker i samme retning. Kirkebøkene for Hægeland går tilbake til 1753, og her er også konfirmantene navngitt hvert år. Dessverre ingen Siri Knutsdatter å finne (ei heller fornavnet Siri).

Heigården Østre Eigeland ligger idyllisk ved nordsiden av Auglandsvannet, ved et høydedrag vest for Lenesfjorden. Fjorden var den tids motorvei, en langt enklere ferdselsåre enn stiene i det kuperte terrenget som kjennetegner denne delen av Agder. Med det som utgangspunkt har jeg resultatløst undersøkt kirkebøker fra omkringliggende bygder som Sør-Audnedal, Spangereid, Spind, Halse og Harkmark, samt byene Farsund og Mandal.

I undersøkelsene mine, som jeg gjorde for få år siden, så jeg også på skiftekortene til de ni gårdene som kan passe til skrivemåten "Tvedte", angitt i 1771. Til tross for at det ikke ble noe utbytte av undersøkelsen, vil jeg ikke avskrive muligheten for at løsningen likevel er å finne i skifteprotokollene.

Dersom det ble avholdt skifte etter en eller begge foreldrene til Siri Knutsdotter, så bodde de på dette tidspunktet ikke nødvendigvis lenger på en "Tvedte"-gård. Og dermed kan Siri være nevnt i skiftekort under en annen gård. I tillegg er det også en viss mulighet for at Siri i en eller annen skifteprotokoll nevnes som utarving.

Til tross for at enkelte kirkebøker er tapt og vi ikke er sikre på alderen hennes, håper og tror jeg at Siri er nevnt i kilder før vielsen i 1771. Og det er akkurat her jeg trenger hjelp til å finne den berømte "nåla i høystakken". Husker altfor godt min forlengst pensjonerte mattelærer, han som kortet ned pensum ved å bruke dobbelttimer til å lære klassen slektsforskningens grunnmetoder og fallgruber. Lenge før internett trålet han kirkebøker på kryss og tvers, i en nærmest evigvarende jakt etter en ane med ukjent geografisk herkomst. 

Mitt håp er at nye kilder til "min" Siri Knutsdotters eksistens er notert av andre slektsforskere, og at den informasjonen etter hvert vil tilflyte meg.

Jeg har gått gjennom mine lister over alle i Vest-Agder uten å finne henne. Hvis jeg skulle gjette ville det være at hun kom fra en av gårdene i Tveit grensende til Randesund. Der finnes det jo ikke kirkebøker før 1797 så du eventuelt må blade gjennom Johan Tveite bygdebøker om Tveit. Det hadde vært fint om det hadde vært med et register over navnene i bøkene for det er mange der som ikke finnes andre steder.

Det nærmeste jeg kunne finne var ellers Sigrid Knudsdatter f. ca. 1731, datter av Knud Taraldsen Tveit, Åseral og Birgit Reiersdtr Forgard.

Jeg kan ikke finne at hun ble gift.

Endret av Jarl B Haagensen

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.