Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Noen som har hørt om "jamgiftpenning"?

Recommended Posts

En sak på Ørpen i Krødsherad 31.mai 1593:

Knut Hallsteinssen (Ørpen) gir ni fulwitige daller ij Jamgiftpenning for Veme og alt Borgerud til .....

Ref. https://ringerike-slektshistorielag.com/images/hringariki_1991-1999/Hringariki 1996-2.pdf  s. 22

Endret av Turid Fallet

I originalen står det ".... Nie gode fulwitige daller ij Jaagiff peninge .....". Jeg vet ikke hva akkurat dette ordet betyr. Men meningen i teksten er at Knut Hallsteinsen betalte ni gode daler for godset i Veme og Borgerud. 

Her er mitt foto av originalen. Et skinnbrev i Riksarkivets diplomsamling.

image.thumb.jpeg.ea1152f908460e6976c97be673aa1e0d.jpeg

• Takk 1
På 18.6.2026 den 6.25, Turid Fallet skrev:

En sak på Ørpen i Krødsherad 31.mai 1593:

Knut Hallsteinssen (Ørpen) gir ni fulwitige daller ij Jamgiftpenning for Veme og alt Borgerud til .....

Ref. https://ringerike-slektshistorielag.com/images/hringariki_1991-1999/Hringariki 1996-2.pdf  s. 22

Legg merke til at det i Thorleif Solbergs 1996-gjengivelse av teksten fra 1593 faktisk står "Ja-giftpenning". Solberg har benyttet skrivemaskin, og en svakere "m" ligger under bindestreken.

image.png.0b7fea3d077158e274361838c2298fe9.png

Mvh Are

5 timer siden, Ole Arild Vesthagen skrev:

I originalen står det ".... Nie gode fulwitige daller ij Jaagiff peninge .....". Jeg vet ikke hva akkurat dette ordet betyr. Men meningen i teksten er at Knut Hallsteinsen betalte ni gode daler for godset i Veme og Borgerud. 

Her er mitt foto av originalen. Et skinnbrev i Riksarkivets diplomsamling.

image.thumb.jpeg.ea1152f908460e6976c97be673aa1e0d.jpeg

Ole Arild,

Flott at du har gjort originalen tilgjengelig. Solberg ga dessverre ingen referanse til dette i artikkelen fra 1996, og her får vi jo tilgang til hele teksten. Jeg mener jeg har Knut Hallsteinsson i mitt anetre også, men jeg har ikke forsket særskilt på ham eller folket fra Ørpen ennå.

Mvh Are

5 timer siden, Turid Fallet skrev:

Herlig, takk. Så da blir jo spørsmålet hva som menes med Jaagiff. 😎

Turid,

Jagave, overgave eller vennegave er uttrykk som beskriver ytelser som ble gitt i tillegg til den avtalte prisen for det gods som partene kjøpte, solgte eller makeskiftet med hverandre. Jeg har et lite upublisert studie liggende på disse tingene, dog mest med eksempler fra middelalder.

Disse termene er dessverre ikke helt greit å få tak på, idet Historisk Leksikon mangler oppslag på disse. I Norrøn ordbok finner jeg kun oppslag på Vingjof [egentlig o med kvist, men den kan settes inn av de som lyster] (Norrøn Ordbok, 4. utg. red. Hægstad og Torp, Samlaget, 1997, sp. 502). Jeg har ennå ikke sjekket Fritzner eller om det kan være omtale i KLNM: https://no.wikipedia.org/wiki/Kulturhistorisk_leksikon_for_nordisk_middelalder

Okkesom, i vårt tilfelle er det litt underlig at 9 daler i Jagave i 1593 skulle være betaling for Veme og hele Borgerud. Jeg holder en knapp på at dette kun dreide seg om Ja-gaven, og ikke selve hovedkjøpet, men her må jordpriser for dette området per 1593 undersøkes litt nærmere først.

Mvh Are

• Takk 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.