Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Predikanten G. Wang i 1890 årene i Bergen. Hvem var han?

Recommended Posts

8 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Eg har bladd gjennom skattelistene året før, fann ingen Gjert Vang, men kan så klart ha oversett han! 

Poenget var ikkje skattelister, men kva som var grunnlaget for adresseboka. 

I andre (seinare) adressebøker er det skattelister frå året før - men det kan vere at det var annleis i den Roald såg på.

Det må han altså sjekke, før han konkluderer som han gjer.

52 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Poenget var ikkje skattelister, men kva som var grunnlaget for adresseboka. 

I andre (seinare) adressebøker er det skattelister frå året før - men det kan vere at det var annleis i den Roald såg på.

Da forstod jeg poenget ditt Ivar. 

Får ta en ny tur innom biblioteket, slik at jeg sjekker ut grunnlaget også.

Du skjønner at noen ganger må poenget "inn med teskje", før mottakeren forstår det.

Takk for oppklaring.

"Arbeidsmand" Gjert Wang og kona Fredrikke Olsen melde seg ut av Statskyrkja i Strinda, Lade sokn, i 1890; akta å melda seg inn i "Methodismen":

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, AV/SAT-A-1456/606/L0300: Ministerialprotokoll, Strinda  prestegjeld, Lade sokn, 1886-1893, s. 367
Brukslenke for sidevisning: https://goto.digitalarkivet.no/kb20060613120275

• Takk 1

Jeg må bare bøye meg i beundring for din evne til å finne informasjon Richard Johan.

Jeg har lett litt etter en utmeldelse, men ikke funnet noe, og å kommer du enda en gang med løsningen.

Tusen takk

Ser at en måned tidligere å melder søsteren Anna Gjertine Vang og mannen hennes seg også ut av statskirken. Men de melder seg inn igjen 2 år senere.

Endret av Roald Sjursen
  • Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.