Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Mathilde Helene Monsdatter Manger f. 20. april 1873 i Bergen

Recommended Posts

Mathilde var kusine til min mormor og var datter til Mons Andreas Larsen født i Manger 1846-1881 døde i Kristiansand. Mons Andreas ble gift med Ingeborg i Bergen i 1872. Denne lille familien flyttet til Kristiansand ca 1875 der Mons fikk jobb som den første gasmesteren i byen. Dessverre gikk det bare noe få år før konen Ingeborg døde, hun døde på selveste juleaften i 1878. Året etter rundt jonsok giftet han seg oppigjen. Dagen før datteren Mathilde Helene skulle feire sin åtteårsdag dør faren 19. april 1881. Mathilde Helen blir da sendt på barnehjem og bor der til hun ble konfirmert i Kristiansand domkirke i 1889. Noen år senere finnes det spor etter henne i folketellingen for Kristiansand for 1892, men der slutter alle sport etter henne. Riktignok riser en Mathilde Larsen til Amerika ca 1894, men hun er oppgitt til å være født i 1875?

Jeg har etterlyst info om Mathilde tidligere og slott meg til ro med at det var hun som utvandret, men man kan aldri være helt sikker siden noe av personinformasjonen ikke stemmer helt?

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.