Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Jeg takker for hjelpen. Ut fra hva som har kommet frem, konkluderer jeg med at Anne Granberg, må være Annichen Granberg f. 1764. De flyttet ikke mye på seg, så jeg tror nok dere har funnet de barna de fikk. Så har vi alderen da hun giftet seg, og ikke minst 1801 tellingen i Tønsberg der hun skrives som Annichen.

Dukker det opp noe mer så legg det gjerne ut. 

Hmmmm…… en tanke …

Anna sine foreldre er døde når hun gifter seg i 1789.

I Børsaboka står det at Marit dør 1815

er ikke dette Andreas Granberg død https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000001882464

som er her i Ft 1801 https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058434006476

Kanskje tenker jeg helt feil……🙃

oudens doodt betyr at foreldrene er døde.

Det er vel da denne du tenker på.

Men det står jo en ting til at Karen Sophia Granberg er søsteren. Og hun er jo datter av Anders Pedersen Granberg. Men litt rart at det stod at de var døde? Hun viste jo at foreldrene var i live da hun giftet seg. Mener du hun kan ha hatt andre foreldre? Eller at de begge kunne det? Det tror jeg ikke.

Men ingen ting er feil. Det er godt å utfordre tankene litt. Jeg skulle gjerne ha funnet henne døpt, og det er at par år fra foreldrene giftet seg i 1760 til de får sitt første barn som da vil bli Karen Sophie i 1763? Men ut fra det vi har konkluderer jeg slik jeg gjør.

56 minutter siden, Nina Tiller skrev:

I Børsaboka står det at Marit dør 1815

I Børsaboka sto det også at Marit var enke og giftet seg for annen gang med Ivar Arnsen Lufall i 1790

som er vielse nr 8 her

Sør-Trøndelag fylke, Orkdal, Skaun, Svorkmo i Orkdal, Ministerialbok nr. 668A02 (1776-1799), Viede 1790, Side 412-413
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070906640559

Det kan jo ikke stemme hvis hun bodde med Anders Granberg i Trondheim i 1801

Endret av Matthias Kolberg

Vi må vel ha fokus på primærkildene. Kirkebøker og folketellinger. Jeg er jo ikke kjent i dette området, men hun som gifter seg som enke som Marit Jørgensdatter Sverkmoe, behøver jo ikke være enken etter Anders Granberg? Det står jo bare i denne bygdeboken.

De to som gifter seg i Amsterdam er søstre. 

Denne sønnen Anders Granberg på 24 år fra folketellingen i 1801 har vi vel funnet døpt i 1777. Han er i alle fall sønn av de to som nevnes der.

Dette med at foreldrene skulle være døde da Anne giftet seg i Amsterdam stemmer jo ikke med noen av scenariene. Det kan jo være feilskrevet eller feil oversatt? Er vi sikre på det sist.

Så tenkte jeg å lete å se om de mistet noen barn mellom de giftet seg i 1760 og 1763 da Karen Sophie ble født. 

Anna Granberg nevnes som Annichen i 1801 tellingen. Alder stemmer med Annichen født 1764 da hun giftet seg.

Vi får bygge på det vi er sikre på ut fra kildene. 

Jeg skal se mer på det i morgen.

Ja der står vi. Det vil bli for mye jobb for meg, i et området jeg ikke kjenner, og finne ut om det er enken etter Anders Granberg, Maren Jørgensdatter som giftet seg på nytt i 1790. Ut fra at vi finner dem med sønnen Anders i Trondheim i 1801, synes jeg det er rart. 

De er jo to søstre som giftet seg i Amsterdam, og ut fra det dere han funnet er de barn av Anders Granberg og Maren Jørgensdatter. Det dukket ikke om noen Anne, men det er jeg rimelig sikker på er Annichen som ble født i 1763. Om ikke det skulle være samme folka som nevnes i 1801, så er dette fortsatt realitetene. 

Skulle ikke dette stemme, måtte det vært to ektepar som het Anders Granberg og Maren/Marit Jørgensdatter, men det er vel litt utrolig.

Jeg vil tro det som er oppgitt i bygdeboka er feil ang. Marits gjengifte. Det må ha vært en annen Marit som giftet seg i 1790. Kanskje bør det dobbeltsjekkes hvem av de to som dør i 1815.

At det opplyses om foreldrenes død ved vielsen må også være feil. Det kan ha mange årsaker. Kanskje sa de det av praktiske grunner dersom de ellers ville trengt farens eksplisitte godkjennelse. Dermed var det åpent for at Karen Sofie kunne være verge.

Endret av Matthias Kolberg

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.