Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Husmannskontrakter for Helgerud under Presterud i Fåberg, ca. 1836–1841

Recommended Posts

Engebret Pedersen (1807–1844) og Mari Thostensdatter (1813–1909) overtok husmannsplassen Helgerud under Presterud i Fåberg omkring 1836. Denne dateringen støttes av barnas dåpsinnførsler og et intervju Mari ga til lokalavisen da hun var 94 år gammel.

I februar 1841 ble de imidlertid oppført som bosatt på nabogården Søndre Blegen, men allerede i mai samme år var de tilbake på Presterud, trolig på Helgerud. Finnes det husmannskontrakter eller lignende dokumenter for Presterud i Fåberg fra denne perioden som det kan være mulig å finne?

All hjelp mottas med stor takk. Jeg er oppkalt etter deres yngste sønn, Johan, og forsøker å finne ut så mye som mulig om barndommen hans. Jeg tror også at han kan ha blitt tatt inn som fosterbarn på Søndre Blegen mens foreldrene bodde på Helgerud. Den eneste kilden jeg foreløpig har funnet som kan støtte dette, er konfirmasjonsinnførselen hans fra 1856, hvor det står: «I Lægd på Søndre Blegen.» Vaksinasjonsprotokollen hans fra 1847 viser imidlertid at han på den tiden bodde på Presterud (Helgerud).

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.