Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

I følgje kjeldeinformasjonen for dei to eldste pantebøkene frå indre Sogn skal det finnast register på kort. Det er nyleg publisert skanna registerkort som går tilbake til 1784. Då melder følgjande spørsmål seg: I kva for arkiv finst registera til dei eldste pantebøkene, og er det evt. mogeleg å få skanna desse?

På 31.8.2026 den 17.42, Torbjørn Igelkjøn skrev:

I følgje kjeldeinformasjonen for dei to eldste pantebøkene frå indre Sogn skal det finnast register på kort. Det er nyleg publisert skanna registerkort som går tilbake til 1784. Då melder følgjande spørsmål seg: I kva for arkiv finst registera til dei eldste pantebøkene, og er det evt. mogeleg å få skanna desse?

Merknaden "Register på kort" er hentet fra arkivkatalogen: https://www.arkivportalen.no/entity/a2ddbb78-6042-4fa2-a904-cfe201bed78f

Jeg vet ikke konkret, men sannsynligvis dreier det seg om registerkort som har blitt utarbeidet av Statsarkivet i Bergen og som er eller har vært tilgjengelige på lesesalen. Dersom registerkortene skal høre til noe arkiv, må det være arkivet til Statsarkivet i Bergen, som - dersom jeg har rett i min antakelse - er arkivskaper. I dette arkivet finnes det faktisk en serie med registerkort til pantebøker for Indre Sogn sorenskriveri, men her er kun registrert registerkort 1784-1800 og 1800-1813.

Nærmere svar på spørsmålene dine må jeg overlate til kollegaer med arbeidssted i Bergen.

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.