Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Tingbok Sandsvær 1674. Hva står det om Oluf Mørk og Nils Olufsen?

Recommended Posts

Skrevet

Det ser ut som ei liste med skatterestansar som futen legg fram."

"Olluff Mørck, 7dr 3 mk 12(?) sk"

"Niels Ollufsen - 5 dr 3 mk 3 ss."

Skrevet
11 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Det ser ut som ei liste med skatterestansar som futen legg fram."

"Olluff Mørck, 7dr 3 mk 12(?) sk"

"Niels Ollufsen - 5 dr 3 mk 3 ss."

Tusen takk! 

Klarer du å tyde hva det står foran Niels Ollufsen? Står det noe om slektskap?

Skrevet (endret)
4 timer siden, Cecilie Simon skrev:

Klarer du å tyde hva det står foran Niels Ollufsen? Står det noe om slektskap?

Det er ikkje så enkelt... Nokre bokstavar forsvinn nesten, og nokre liknar på kvarandre; i tillegg er fotograferinga slik at

svake blekk-strekar ikkje er med - som gjer at det er vanskeleg å skilje bokstavar.

Kanskje noko i retning av

"offer ?? S??ien"  (utan at det hjelper stort).  

Eg får ikkje til å lese det siste som "Søn" eller "Søen" - om det var det du lurte på.

Kanskje andre ser meir enn eg gjer?

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Skrevet

Cecilie, Ivar,

Skriften her grenser til 1600-talls stenografi. Jeg tok like godt hele det aktuelle avsnittet for å øve meg litt på skriveren:

7 dlr 2 ort 15 β – Christopher Bierkenes 7 ½ dlr 8 β [29] Niels Ljen – 4 dlr 2 ort, Olle Meschestad lyste hans forfald. Olluff Meeschestad – 8 dlr – j ort 18 β – Anders Borge 6 ort 15 β – Oluf Borge – 5 dlr 19 β – Ahrne backe 4 dlr 2 ort 14 β – Suend Aaβ 4 dlr 2 ort 12 β –, Aamund och Peder Tofft – 5 ½ dlr 9 β – Kield faaβ – 7 dlr 2 ort 3 β – Olluf Wættestad, 10 dlr j ort 2[3?] β – Gutorm Arnestad 19 dlr j ort 8 β –, Halfuor Agger, 26 dlr Leyermal til dell Olluff Mørck, 7 dlr 3 ort 12 β, – och for hans Søen Nielβ Ollufβen – 5 dlr 3 ort 3 β – Kield Morck 4 dlr j ort 12 β – Niels Jacobβ: Hoetuedt 8 dlr j ort 12 β – peder tofftestad 11 dlr 3 ort  Olle tofftestad – 2 dlr 2 ort 12 β

Merknader

Jeg har konsekvent satt inn ort der det strengt tatt burde vært gjengitt som "mercher" eller "march". Det er uansett marketegnet som i regnskapssammenheng er synonymt med ort. Jeg har også løst opp to tilfeller av eiendomspronomenet hans uten å markere det. Kilden har noe i retning av "hans".

Dette er gjort litt raskt, så taste og/eller tydefeil kan forekomme. Korrektur mottas med takk.

Mvh Are

• Takk 1
Skrevet

Are!

Helt fra sidelinjen må jeg bare legge min hatt i øllet, samtidig som jeg takker for muligheten til igjen å venne øynene til 1600-talls gotisk. Med en fasit i hende.

De (øynene) har hatt litt for lang ferie . . .

Du spør etter korrektur, – det får du ikke av meg. (Jeg er jo strengt tatt ikke faglig i stand til det heller, i all min amatør-henrykkelse.)

Tydingen amatør-tiltredes herved i sin helhet, og  som sagt – jeg er mektig imponert.

Mvh

Skrevet

Tusen takk Are!
Det med Leiermål var ekstra interessant. Er det mulig ut fra teksten å forstå hvem som ble bøtelagt. Sønnen Nils Olsen fikk et uekte barn i 1670, kan det være bot for dette barnet, eler har også faren Ole et uekte barn i samme tidsperiode?

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.