Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Tingbok Sandsvær 1674. Hva står det om Oluf Mørk og Nils Olufsen?

Recommended Posts

På høyre side i tingboken 1674 første kapittel etter Halvor Agger [skylder] 26 dr står det noe om Oluf Mørk og Nils Olufsen. Er det noen som kan hjelpe meg med hva det står om disse 2?

Rettergangsmateriale: Numedal og Sandsvær sorenskriveri, AV/SAKO-A-128/F/Fa/Faa/L0008: Tingbok, 1674, s. 28b-29a - Skanna arkiver - Nasjonalarkivet

11 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Det ser ut som ei liste med skatterestansar som futen legg fram."

"Olluff Mørck, 7dr 3 mk 12(?) sk"

"Niels Ollufsen - 5 dr 3 mk 3 ss."

Tusen takk! 

Klarer du å tyde hva det står foran Niels Ollufsen? Står det noe om slektskap?

4 timer siden, Cecilie Simon skrev:

Klarer du å tyde hva det står foran Niels Ollufsen? Står det noe om slektskap?

Det er ikkje så enkelt... Nokre bokstavar forsvinn nesten, og nokre liknar på kvarandre; i tillegg er fotograferinga slik at

svake blekk-strekar ikkje er med - som gjer at det er vanskeleg å skilje bokstavar.

Kanskje noko i retning av

"offer ?? S??ien"  (utan at det hjelper stort).  

Eg får ikkje til å lese det siste som "Søn" eller "Søen" - om det var det du lurte på.

Kanskje andre ser meir enn eg gjer?

Endret av Ivar S. Ertesvåg

Cecilie, Ivar,

Skriften her grenser til 1600-talls stenografi. Jeg tok like godt hele det aktuelle avsnittet for å øve meg litt på skriveren:

7 dlr 2 ort 15 β – Christopher Bierkenes 7 ½ dlr 8 β [29] Niels Ljen – 4 dlr 2 ort, Olle Meschestad lyste hans forfald. Olluff Meeschestad – 8 dlr – j ort 18 β – Anders Borge 6 ort 15 β – Oluf Borge – 5 dlr 19 β – Ahrne backe 4 dlr 2 ort 14 β – Suend Aaβ 4 dlr 2 ort 12 β –, Aamund och Peder Tofft – 5 ½ dlr 9 β – Kield faaβ – 7 dlr 2 ort 3 β – Olluf Wættestad, 10 dlr j ort 2[3?] β – Gutorm Arnestad 19 dlr j ort 8 β –, Halfuor Agger, 26 dlr Leyermal til dell Olluff Mørck, 7 dlr 3 ort 12 β, – och for hans Søen Nielβ Ollufβen – 5 dlr 3 ort 3 β – Kield Morck 4 dlr j ort 12 β – Niels Jacobβ: Hoetuedt 8 dlr j ort 12 β – peder tofftestad 11 dlr 3 ort  Olle tofftestad – 2 dlr 2 ort 12 β

Merknader

Jeg har konsekvent satt inn ort der det strengt tatt burde vært gjengitt som "mercher" eller "march". Det er uansett marketegnet som i regnskapssammenheng er synonymt med ort. Jeg har også løst opp to tilfeller av eiendomspronomenet hans uten å markere det. Kilden har noe i retning av "hans".

Dette er gjort litt raskt, så taste og/eller tydefeil kan forekomme. Korrektur mottas med takk.

Mvh Are

• Takk 1

Are!

Helt fra sidelinjen må jeg bare legge min hatt i øllet, samtidig som jeg takker for muligheten til igjen å venne øynene til 1600-talls gotisk. Med en fasit i hende.

De (øynene) har hatt litt for lang ferie . . .

Du spør etter korrektur, – det får du ikke av meg. (Jeg er jo strengt tatt ikke faglig i stand til det heller, i all min amatør-henrykkelse.)

Tydingen amatør-tiltredes herved i sin helhet, og  som sagt – jeg er mektig imponert.

Mvh

Tusen takk Are!
Det med Leiermål var ekstra interessant. Er det mulig ut fra teksten å forstå hvem som ble bøtelagt. Sønnen Nils Olsen fikk et uekte barn i 1670, kan det være bot for dette barnet, eler har også faren Ole et uekte barn i samme tidsperiode?

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.