Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Nordfjord - Søker opplysninger om Rasmus Rasmusen Floe som var i Hollands tjeneste ca 1723 + noen andre som kanskje andre har nytte av

Recommended Posts

Registrerer Holland farere i eldre tider.

Søker familie til Rasmus Rasmusen Floe som var i Holland minst ett år ca 1723. Kom han hjem? Gift? Foreldre?

7 Aar faret ved Søen, 1 Aar faret fra Holland, Ey været i tienisten. J Holland fra Jøgen Thomes.

Nederst:

Skanna materiale: Drammen innrulleringsdistrikt, AV/SAKO-A-781/F/Fa/L0002: Hovedrulle over sjøfolk i Bragernes distrikt som har blitt innrullert, 1723-1726, s. 132 - Skanna arkiver - Nasjonalarkivet

Her er 4 andre:

Peder Nielsen Falchevig

12 Aar faret ved Søen, 9 Aar i tienisten sidste Krig ved Gallærne

Nr.1

Skanna materiale: Drammen innrulleringsdistrikt, AV/SAKO-A-781/F/Fa/L0002: Hovedrulle over sjøfolk i Bragernes distrikt som har blitt innrullert, 1723-1726, s. 38 - Skanna arkiver - Nasjonalarkivet

Torbiøn Andersen Solberg

Et aar faret ved Søen.

Nr1

Skanna materiale: Drammen innrulleringsdistrikt, AV/SAKO-A-781/F/Fa/L0002: Hovedrulle over sjøfolk i Bragernes distrikt som har blitt innrullert, 1723-1726, s. 4 - Skanna arkiver - Nasjonalarkivet

Sølvgruvene i Kongsberg

Lars Torbiørnsen - Kongsberg Sølvverk 1623-1816, Saksarkiv - fagarkiv, Ansatte, pensjoner, bergallmuen, fattigvesen, kirker og skoler mv., Manntall, nr. 1a: Manntall over Kongsberg Sølvverks arbeidere, 1724 - Digitalarkivet

Anders Torbiørnsen - Kongsberg Sølvverk 1623-1816, Saksarkiv - fagarkiv, Ansatte, pensjoner, bergallmuen, fattigvesen, kirker og skoler mv., Manntall, nr. 1a: Manntall over Kongsberg Sølvverks arbeidere, 1724 - Digitalarkivet

Men min interesse dreier seg om Rasmus (Nr.1 på lista)

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1

Jeg har en Rasmus Rasmussen Floe i slektstreet mitt, født ca 1691. Han ble gift i Korskirken i Bergen 05.12.1717 med Susanne Ludvigsdtr. Lemmichen. Hun ble gravlagt i Bergen 07.07.1719. Rasmus giftet seg på nytt med en Ingeborg Gundersdtr. Har notert at de fikk en sønn Rasmus i juni 1723.

• Liker 2

Hei Rune gamle venn.

Dette var spennende. Når jeg sjekker Nederlandske kilder så finner jeg sjømenn fra Bergen med samme navn (Rasmus Rasmusen) men ikke Floe i 1723. Ofte ble halve vestlandet registrert som fra Bergen den gang, siden derifra de ble engasjert.

Kanskje ett lite men at din Rasmus fikk en sønn i 1723, da min Rasmus skal ha været til sjøs i ca 7 år, men det står ingenting om at han ikke kan ha været hjemme i mellomtiden

Endret av Ivar Moe
4 minutter siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Torbiøn Andersen Sølberg; truleg dagens Sølvberg i Stryn.

Supert Gunnar. Var det noen gruver i Stryn  distriktet. Man måtte gjerne ha litt erfaring for å reise til Kongsberg?

19 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Jeg har en Rasmus Rasmussen Floe i slektstreet mitt, født ca 1691. Han ble gift i Korskirken i Bergen 05.12.1717 med Susanne Ludvigsdtr. Lemmichen.

Tenker det er mye sannsynlig at dette er din slekt. Ville vært moro å finne ut mer her.

Ivar

Jeg vet ikke så mye mer om denne Rasmus. Men ved mantallet i 1701 er der en Rasmus Larsen på Floe. Han var født rundt 1653 og hadde oppført tre sønner. En av dem var Rasmus født omlag 1691, så trolig var det faren hans.

• Liker 1
4 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Men ved mantallet i 1701 er der en Rasmus Larsen på Floe. Han var født rundt 1653 og hadde oppført tre sønner. En av dem var Rasmus født omlag 1691, så trolig var det faren hans.

Takk skal du ha Rune. Sønnen Rasmus som ble født ca 1691 stemmer jo perfekt. så da anser jeg "gåten" som løst

Ivar

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.