Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hvem var barna til presten Jacob Hansson Schaaning (ca 1538 - 1628), og hans kone Susanne Jensdatter Sandal (ca 1569 - 1661)

Recommended Posts

hei.

Jeg prøver å få en oversikt over  barna til presten Jacob Hansson Schaaning (ca 1538 - 1628), og hans kone Susanne Jensdatter Sandal (ca 1569 - 1661)

Jacob ble født i Skåne i Sverige rundt 1538. Tok sannsynligvis navnet Schaaning for å angi sitt fødested.
Han giftet seg med enka etter sogneprest Steffen Stord, iflg Joleik på side 422-426.
Jacob var i 1598 kapellan i Eid sogn i Nordfjord prestegjeld og kom til Jølster og Olhuus kierke i 1609, hvor han ble sogneprest fram til sin død i 04.05.1628 (evt 1626).
Han startet sin prestegjerning i Nykøbing i Sverige og flyttet av ukjente årsaker til Stord hvor han ihht soga skal ha virket som prest til han ble avsatt i 1599.
Historien sier at han ble fratatt retten til å inneha presteembet etter en langvarig strid med biskop Anders Foss. Da biskopen døde i 1607 fikk Jacob Hansson Schaaningen etter kort tid sitt embede tilbake. Jacob skal også ha fungert i kortere tid som prest  i Bergen før han reiste til Jølster.

Jeg mener å ha  funnet 5 barn i tidsrommet 1597 til rundt 1608

* Marie / Maren   -  født 1597

* Jens  - Født ca 1602

* Berte /Brithe  - født ca 1604

* Ole evt Olav - født rundt 1606

* Gjertrud - født rundt 1608

Disse navnene fant jeg rundt 2005 men husker ikke hvor. Vet at jeg brukte  Albert Joleik sin bok "Soga um Jølst fram til 1801 og litevetta um Breim"

Er det noen av dere som kan hjelpe meg med navn og fødselsår.?

Hvis mulig også hvem de er gift med 

mvh  Per Aase Andresen

MyHeritage har denne presten. Men kona er født Rygg, men navnet Susanne Jensdtr.

Der er der nevnt ei dtr: Brite Jakobdsdtr Nedrebø.

Spyrs om du ikkje burde ta kontakt m/ YN ?? Eller ….

hei Jon.

takk for ditt innlegg.

Ser av et søk i NB, at Yngve Nedrebø skrev et artikkel i "Sunnhordland (årbok) : årbok .... 1982 Vol. 63"  S  om "Soga om Jacob Schaaning og Prestestriden på Stord.

Der sier han på side 77 

image.png.daceeb0641f459b68be551e9a513a7b0.png

Som du ser nevner han 3 barn  Maren, Jens og Brite.

Da gjenstår det å finne data knyttet til  Olav, og Gjertrud.

Ha fortsatt en fin dag.

mvh  Per A

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.