Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Har jeg funnet rett Jens i kirkeboka

Recommended Posts

Skrevet

Jeg er interessert i å finne ut om jeg, i lenket kirkebok, har funnet rett Jens som ble født og døpt i Øyer i 1768?

Øyer prestekontor, AV/SAH-PREST-084/H/Ha/Haa/L0002: Ministerialbok nr. 2, 1733-1784, s. 216-217

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603600617

31. mars ser det ut til å ha blitt døpt tre barn. Nr. 2 denne dagen het Jens. Kanskje kan jeg tolke faren til å være Lasse og mora Marie Tande…

Faren til Jens skal etter en sekundærkilde være Lasse Jensen Liinløchen, og mora Mari Pedersdatter Mehlumstuen. Jeg har sett at Jens ble nevnt som Lassesen Tandeløkken. Så jeg går ut ifra at faren Lasse kom fra Liinløchen, men siden slo seg ned på Tandeløkken. Jeg gjetter at begge steder var husmannsplasser.

Blant fadderne her er både Lindløkken, Mælum og Tande som jeg tenker gjør at jeg er på rett spor.

Ser gjerne at jeg få hjelp til å tolke alt dersom det er trolig at jeg har funnet rett person.

Skrevet

Dom. Reminisc. (28.2.1768)

i Tretten Annex

døbt Lasse og Marie ved Tandes B. Jens.

fadd Frans Tande, Thron Lindløkken, Johannes ved Mælum, Ingrie ved Tande og Anne Fransdatter Tande

Introduc. 31 Martij 

• Liker 1
Skrevet

Da er det vel godt mulig at det er rett Jens. Jeg må nok for sikkerhets skyld sjekke andre Jenser i kirkeboka dette årstallet. Så en annen minst.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.