Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Israel Garmager fra Røros til Kvinnherad

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har forsøkt meg litt mer på å finne foreldrene til Hans Larsen Huuse:

At sønnen het Lars Israel/Israelsen Hansen, og at han kom fra Kvinnhered i følge militærrullene, tror jeg er det beste sporet. Denne Lars Israelsen som jeg fant tidligere står to ganger oppført med en tittel som transkripsjonen i Digitalarkivet har tolket som Garnmager, men jeg tror det faktisk er et etternavn, ikke bare yrkestitteln, og det skal være Garmager. 
I en artikkel om gruvedriften i Hordaland fant jeg et sitat fra en noenlunde samtidig kilde som hevdet at gruvearbeiderne var "noget sammenskrab fra Røros og flere verker", så jeg tenkte jeg skulle søke om jeg fant noen av disse folkene igjen i Røros. Og det gjorde jeg!

Det var en Israel Larsen i Røros, antagelig sønn av Lars Halvorsen Garmager. Han hadde i alle fall to barn med omtrent samme navn og alder Israelsen/Israelsdøtre som dukker opp i Kvinnherad, og familien forsvinner fra Røros omtrent på riktig tidspunkt. Jeg ser også i alle fall ett annet Røros-navn, Schanke, gå igjen som dåpsvitne sammen med Israel-familien.

Men desverre er jeg fortsatt usikker på hvem som er faren til Hans Larsen Huuse, for selv om Lars Israelsen Garmager er en åpenbar kandidat, har jeg fortsatt ikke funnet noen dåp, eller partner til Lars - og Kari Israelsdatter (som jeg tror er identisk med Israel Larsens datter Karen Israelsdatter, født i Røros 1748) giftet seg også med en Lars, Lars Hansen Tufta.

Lars Hansen Tufta og Karen Israelsdatter har en sønn Israel Larsen, og jeg tror han må være identisk med den Israel Larsen som ble hattemaker i Bergen. Men jeg finner ikke Hans Larsen Huuse som vitne i noen av hans barns dåp, eller motsatt. Det tyder kanskje i retning av at de var søskenbarn heller enn brødre? På den annen side, Israel Larsen hadde tilsynelatende nesten bare dåpsvitner fra høyere sosiale lag i Bergen.

Er det noen med kjennskap til Røros-slekter som vet noe?

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.