Jump to content
Nasjonalarkivet

Hva var en Inderste? (avsluttet)


Recommended Posts

Det var en overraskende betydning, men takk for gode svar, begge to!

 

Kan betegnelsen "inderst" komme av at en slik leieboer ofte bodde helt innerst i huset eller i leiligheten?

 

En hel familie som leide, ble kanskje ikke omtalt slik, bare enkeltpersoner som bodde helt innerst? Jeg synes det er spennende å finne ut av hvorfor ting heter det de heter, også.

Lokalhistoriewiki skriver

 

http://lokalhistoriewiki.no/index.php/Innerst

 

 

En innerst var en person som leide rom eller hus hos andre og hadde egen husholdning. Begrepet ble brukt i bondesamfunnet fra midten av 1600-tallet til midten av 1800-tallet.

Ordet sier ikke i seg selv noe om personen sosiale status, idet også personer fra de øverste sosiale lag kunne være innerster. De aller fleste tilhørte dog de laveste sosiale lagene i samfunnet. Innerstene hadde ikke jord å bruke, og de livnærte seg som regel ved å utøve et håndverk eller ved å ta arbeid på gårdene. Innerster var ofte eldre enslige mennesker, enten ugifte eller enker og enkemenn som eventuelt hadde noen barn hos seg. Framover på 1800-tallet ble det vanligere at unge ektepar med små barn hadde status som innerster

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.